Mål for samspil

Mål for samspil mellem SFO´ens pædagogiske aktiviteter, skolens undervisning og samarbejde mellem skole og hjem.

Det pædagogiske grundlag i BillundSkolens SFO er kendetegnet ved det gode børneliv og tager afsæt i BillundSkolens værdier.

I skolens SFO arbejder pædagoger og pædagogmedhjælpere. Pædagoger i SFO indgår i et tæt samarbejde med børnehaveklasseledere og lærere, for at sikre et optimalt læringsmiljø, udvikling og trivsel via fælles faglig pædagogisk mål. Alle pædagoger og medhjælpere er ligeværdige medlemmer i årgangsteamene.

Årgangsteamene tilrettelægger, gennemfører og evaluerer børnenes læring, deres faglige og sociale udvikling. Alle teammedlemmer er ansvarlige for at bidrage i skolehjemsamarbejdet og andre mødefora, hvor der samarbejdes med forældrene. Pædagogerne bidrager til udarbejdelse af elevplaner, hvor fokus er barnets alsidige, sociale og personlige udvikling.

Som sammenhæng og kontinuitet i børnenes læringsmiljø kan fremhæves skolens traditioner som fastelavnsfest og festival, hvor der tænkes i helheder mellem skole og SFO, om forberedelse og afvikling.

Hvad kendetegner det gode børneliv i SFO?

• At børnene føler tryghed i de rammer, de færdes i
  • At børnene oplever at blive set, lyttet til og føler sig værdifulde
  • At børnene kan vælge frit imellem aktiviteterne og opleve medbestemmelse
  • Når der er plads, rum og tid til at udfolde og fordybe sig
  • Når børnene har mulighed for at være skabende sammen med børn og voksne
  • Når barnet oplever at kunne mere end i går
  • At børnene oplever samvær med motiverede, engagerede, tydelige og nærværende voksne
  • Når voksne er guidende, inspirerende og nysgerrige på barnets potentialer
  • At børnene oplever gode relationer til andre børn
  • At man som barn har mulighed for at lege med sine venner og udvikle venskaber
  • At barnet får gode minder

BillundSkolens værdier

Udvikling

• at vi bidrager til skolens udvikling
  • at vi arbejder for nytænkning, innovation og videndeling
  • at vi møder passende udfordringer og derved udvikler faglige, sociale og personlige kompetencer

Fællesskab

• at vi har ret til deltagelse i fællesskaber
  • at vi respekterer hinandens holdninger
  • at vi bidrager til den gode stemning

Ansvarlighed

• at vi har ansvar for hinandens trivsel
  • at vi har ansvar for læring
  • at vi har ansvar for samarbejde

Anerkendelse

• at vi kommunikerer anerkendende
  • at vi bliver set, hørt og accepteret
  • at vi giver plads til hinandens forskellighed

SFO-lokaler.

Skolens SFO-aktiviteter foregår i flere lokaler på skolen og i selvstændige bygninger, der kaldes Engen.

Engen ligger i gåafstand fra skolen, og der er et stisystem, hvor børnene trygt kan færdes til og fra.

Engen rummer forskellige værksteder, køkken, puderum, lege- og hyggerum. I indretningen er der taget højde for, at lokalerne inspirerer børn og voksne til forskellige pædagogiske aktiviteter, hvor der er mulighed for forskellige måder at være sammen på i større eller mindre fællesskaber, og hvor der er mulighed for at fordybe sig og være alene.

Engens lokaler danner også rammen om anderledes arbejdsformer, i alternative uger og ved tidlig skolestart, hvor årgange ”flytter ind” i Engen.

SFO-lokaler på skolen indeholder morgen-SFO og flere mindre lokaler, hvor der er mulighed for at lege, være kreativ og være sammen i forskellige fællesskaber.

Skolens øvrige faglokaler benyttes i perioder, her kan nævnes madkundskab, LEIS, makerspace og håndværk og design.

Udover de indendørs faciliteter har SFO også optimale vilkår for udendørs aktiviteter i såvel Engen som på skolens områder, hvor der er flere legepladser. Desuden benyttes Billund Idrætscenters haller og street banen flittigt.