Mål for samspil mellem SFO´ens pædagogiske aktiviteter, skolens undervisning og samarbejde mellem skole og hjem.
Det pædagogiske grundlag i BillundSkolens SFO er kendetegnet ved det gode børneliv og tager afsæt i BillundSkolens værdier.
I skolens SFO arbejder pædagoger og pædagogmedhjælpere. Pædagoger i SFO indgår i et tæt samarbejde med børnehaveklasseledere og lærere, for at sikre et optimalt læringsmiljø, udvikling og trivsel via fælles faglig pædagogisk mål. Alle pædagoger og medhjælpere er ligeværdige medlemmer i årgangsteamene.
Årgangsteamene tilrettelægger, gennemfører og evaluerer børnenes læring, deres faglige og sociale udvikling. Alle teammedlemmer er ansvarlige for at bidrage i skolehjemsamarbejdet og andre mødefora, hvor der samarbejdes med forældrene. Pædagogerne bidrager til udarbejdelse af elevplaner, hvor fokus er barnets alsidige, sociale og personlige udvikling.
Som sammenhæng og kontinuitet i børnenes læringsmiljø kan fremhæves skolens traditioner som fastelavnsfest og festival, hvor der tænkes i helheder mellem skole og SFO, om forberedelse og afvikling.
Hvad kendetegner det gode børneliv i SFO?
- At børnene føler tryghed i de rammer, de færdes i
- At børnene oplever at blive set, lyttet til og føler sig værdifulde
- At børnene kan vælge frit imellem aktiviteterne og opleve medbestemmelse
- Når der er plads, rum og tid til at udfolde og fordybe sig
- Når børnene har mulighed for at være skabende sammen med børn og voksne
- Når barnet oplever at kunne mere end i går
- At børnene oplever samvær med motiverede, engagerede, tydelige og nærværende voksne
- Når voksne er guidende, inspirerende og nysgerrige på barnets potentialer
- At børnene oplever gode relationer til andre børn
- At man som barn har mulighed for at lege med sine venner og udvikle venskaber
- At barnet får gode minder
BillundSkolens værdier
Udvikling
- at vi bidrager til skolens udvikling
- at vi arbejder for nytænkning, innovation og videndeling
- at vi møder passende udfordringer og derved udvikler faglige, sociale og personlige kompetencer
Fællesskab
- at vi har ret til deltagelse i fællesskaber
- at vi respekterer hinandens holdninger
- at vi bidrager til den gode stemning
Ansvarlighed
- at vi har ansvar for hinandens trivsel
- at vi har ansvar for læring
- at vi har ansvar for samarbejde
Anerkendelse
- at vi kommunikerer anerkendende
- at vi bliver set, hørt og accepteret
- at vi giver plads til hinandens forskellighed
SFO-lokaler.
Skolens SFO-aktiviteter foregår i flere lokaler på skolen og i selvstændige bygninger, der kaldes Engen.
Engen ligger i gåafstand fra skolen, og der er et stisystem, hvor børnene trygt kan færdes til og fra.
Engen rummer forskellige værksteder, køkken, puderum, lege- og hyggerum. I indretningen er der taget højde for, at lokalerne inspirerer børn og voksne til forskellige pædagogiske aktiviteter, hvor der er mulighed for forskellige måder at være sammen på i større eller mindre fællesskaber, og hvor der er mulighed for at fordybe sig og være alene.
Engens lokaler danner også rammen om anderledes arbejdsformer, i alternative uger og ved tidlig skolestart, hvor årgange ”flytter ind” i Engen.
SFO-lokaler på skolen indeholder morgen-SFO og flere mindre lokaler, hvor der er mulighed for at lege, være kreativ og være sammen i forskellige fællesskaber.
Skolens øvrige faglokaler benyttes i perioder, her kan nævnes madkundskab, LEIS, makerspace og håndværk og design.
Udover de indendørs faciliteter har SFO også optimale vilkår for udendørs aktiviteter i såvel Engen som på skolens områder, hvor der er flere legepladser. Desuden benyttes Billund Idrætscenters haller og street banen flittigt.